Hidden Counter
Den står där och käftar emot, på öppningssidan av
min hemsida. Nu har vi haft bilfan i många år och
den har gett oss glädje och ett antal
nervsammanbrott på köpet. Men vi fullkomligt älskar
denna bil över allt på denna jord. Den har tappert
kämpat sida vid sida och vi har näst intill bytt
allt vad vi har kunnat byta. Men den skall med oss i
vår vidare kamp för brödfödan. Det är en Toyota
Corona, Mark dua med AC och TD, där TD står för
tvärdrag. 1982 års modell.
Den var lackerat i ljusblått de två första åren vi
hade den, men vi beslöt, enhälligt, att måla om den
till mörkblå. När vi hämtade den så såg den riktigt
läcker ut. Bilen är stor och lång och med stora
utrymmen för alla passagerare. Sen att det
fortfarande saknas bensinmätare, instrumentbelysning
sen ett antal år tillbaka är det inget som vi bryr
oss om. Inte behöver man väl instrument-belysning
när instrumentbrädans funktioner ändå inte funkar.
Inte behöver man väl bensinmätare när vi
fortfarande, efter 5 år, mäter bensinnivån med en
sticka tagen direkt från djungeln.
Den klarade sig bra genom den senaste jordbävningen
och den fick offra sitt batteri för behjärtansvärda
insatser för folket. Den gav sken åt läkare som
arbetade på fältet under denna svåra tid. Wayang har
förberett mig att den ser lite annorlunda ut, nu när
jag kommer ner i augusti. Det senaste tillägget, TD,
som betyder tvärdrag, gör mig lite orolig. Blåser
det in så regnar det också in. Det hände innan skall
gudarna veta. Mina kära anhöriga och jag körde hem
från bekanta och vi fick sitta med paraplyet
uppfällt, TROTS att alla fönster var uppdragna. Det
droppade in lite varstans men huvudorsaken var att
framrutan var lite (hmmm) lös. Bilfan stannade 5
gånger innan vi lyckades komma hem i ett av
skyfallen i Yogya.
Bagageutrymmet är också stort och vi kan lasta en
hel del i detta utrymme. Tänk så många cementsäckar,
mjölsäckar, sockersäckar, kartonger, väskor, kassar,
växter som har passerat revy i bagaget.
Som ni ser på bilden är bagageluckan öppen och även
här nyttjar vi djungeln med att ha en kraftig pinne
som håller uppe luckan. Det är ett gammalt beprövat
knep som inte går an i vårt samhälle här i europa.
Den lilla luckan till bensinlocket har gått hädan
för ett par år sen så nu är det drag i bilen.
Fälgarna ser snygga ut men jag tror Wayang har på
dessa för att folk inte skall se att vi inte har
något mönster kvar på däcken. Har ni tänkt på att
mönstret innanför själva gummiytan ser snyggt ut?
Nä, nu skall jag inte vara sån, så farligt är det
inte. Men visst får man leta efter mönstret ibland.
När allt är i ordning så går bilen mjukt och fint,
man svävar fram längs med risfälten. I Indonesien är
de flesta vägar asfalterade och de underhålls
faktiskt väldigt bra. Vår stora bil är kung på vägen
och har alltid företräde, tror den indonesiske delen
av vår familj.
Här står vår bil utanför huset, ALLTID med nosen
pekande neråt i backen. Detta om utifall bilen inte
startar för då är det bara att rulla nerför och
starta den med tvåans växel ilagd. De två första
gångerna vi gjorde detta så funkade det inte tills
vi kom på att vi skulle nog (!) vrida om
startnyckeln också. Häpp.
I 26 år har våran bil kämpat på och det skall mycket
till om vi ska göra oss av med den eller pensionera
den. Vi har haft den i vårt ägo i 5 år nu (kanske 6
år, jag minns inte exakt) och jag hoppas att vi får
ha den kvar ett bra tag till. Den enda gång jag är
orolig att åka med är när jag skall tillbaka till
Sverige och har ett flyg att passa. Men jag har löst
det med att säga att mitt flyg går 1,5 timme INNAN
det skall gå. Om utifall. Sitter hellre och häckar
på flygplatsen än häckar i naturen för jag är inte
ett med naturen, ännu.
Bantul och Gbg i juli 2006
Sampai jumpa Lennart Manning
|