Hidden Counter
Man skall inte gråta över spilld mjölk eller om det
var blod, jag minns inte så noga. Försöker bara
komma på en bra öppning till denna story. ? Jaha, är
vi igång? Då kör vi.
Saknaden efter den gamla bilen är inte så stor som
vi hade trott. Den nya bilen har totalt tagit andan
ur oss av hänförelse. Det är en kinesisk skapelse
och heter KIA Picanto och det är inte markandens
största bil, det kan jag lugn utlova. Men jisses
vilken bra sak att köra. Tänk att bara ha en
bensinmätare som dessutom talar om att det är dags
att tanka. En bensinpump dyker upp när det är 4
liter kvar i tanken. Är inte dörrarna riktigt
stängda så makerar den det också. Bältesvarnare
förstås, vilket gör att vi numera alltid har bältet
på oss. Ja det kan behövas av andra skäl också, inte
bara för lampans skull alltså.
Sen har den AC, air condition, som vi noga
förtydligar oss med ifall någon frågar. Men alla vet
eftersom det är AC i alla bilar nuför-tiden. Ha
tålamod, kära läsare, Wayang och jag har just kommit
ut från stenåldern. Det är kallt, eller svinkallt,
men AC:n skall vara på om man så skulle dö på
kuppen. Ungefär som gästerna på uteserveringarna på
Avenyn i Göteborg i sena april. De SKALL sitta ute
om de så fryser ihjäl.
Denna lilla bil är 5-dörrars och fäller man ner
baksätena så blir det ett väldigt bra lastutrymme.
Har man passagerare där bak och bagage...ja, då blir
det lite problem förstås. Men det är en annan
historia. En radio med dvd-spelare finns också med.
En fiffig sak måste jag säga. När man går ifrån
bilen så trycker man på en knapp och radions front
tas ut och den stoppar man i något som kan liknas
vid ett glasögonfordral. Den är bara en cm tjock,
det är otroligt bra. Jag har inte den ringaste aning
om det finns sådana patenter i Sverige också. Skulle
förmoda det.
För långa västerlänningar så är dessa små bilar ett
problem. När jag sitter på passagerarsidan får jag
plats med benen, men skall jag ha något i
handsfacket då blir det trångt. Wayang är nog mest
imponerad av att den har 5 växlar, fram alltså. Men
han lär inte använda den 5:e så värst mycket
efterson vi kör mest på bonn-vägar. Den nya bilen är
bara hälften så lång som den gamle och det märks på
körningen förstås. Wayang tar fortfarande ut
svängarna ordentligt och det tycker jag är bra. För
trottoarkanterna är väldigt höga och risken är stor
att man kör mot dem annars.
Det är tyst när vi åker eftersom vi nuförtiden inte
har rutorna nerdragna. Vilket jag saknar
jättemycket. Att sitta med armbågen ut genom
fönstret och riktigt glassa. Nu sitter vi i en lite
glassbox och ser avundsjukt på när andra glassar i
sina gamla bilar och på MC. Visst kan vi stänga av
AC:n och dra ner rutorna men vi utnyttjar allt
medans det är helt, så att säga.
Wayang har helt nya rutiner med den nya bilen.
Överdraget skall på varje kväll och tas av vid
morgonkvisten. Stenar bakom däcket skall
fortsättningsvis också läggas dit, fast det inte
behövs. En genomgång varje morgon för att upptäcka
en eventuell repa. Känns detta igen måntro? Sen får
ingen, förutom jag, köra denna skapelse. Jag skulle
tänka mig mas Bejo förstås, eftersom han kör lugnt
och har varit busschaffis.
Bilen är silverfärgad och tanken rymmer inte så
många liter, skulle kunna tro ungefär 30 liter. Den
drar 0,5 liter per mil och enligt en fantastisk
tjock manual till bilen så skall den ha en slags
avgasrenare också. Men jag får nog återkomma i ämnet
lite senare
för jag skall kolla upp detta. Sen finns det air-bag
också där fram förstås och även vid siddörrarna.
När man kör bilen är den faktiskt go att köra, det
är lite action i lådan därfram. I ärlighetens namn
så är det nog ingen långfärdsbil, för Wayang ville
köra upp mig till Jakarta och det är 500 km dit. Nä,
det blir inrikesflyget. Wayang tvättar bilen
varannan dag och den skiner som en den lilla pärla
den är.
Nu får vi bara se hur lång tid detta håller innan
förstörelse och ”incidenter” tär på bilen, hoppas
den håller länge annars kan det bli picanto.
Bantul i juni 2007
Sampai jumpa
Lennart Manning |